Tsjechië dag 11: Salzburg

28 juli 2015 - Salzburg, Oostenrijk

Uitstapje naar Oostenrijk

Na overleg tussen Wenen en Salzburg werd het Salzburg. Dus route uitstippelen en uitzoeken wat er te doen is in Salzburg.
Vandaag is het dan zover, een dagje Salzburg! Om half 8 zaten we kant en klaar aan het ontbijt en hebben we de spullen gepakt en zijn we in de auto gestapt om richting Salzburg te gaan, 2.5 uur in de auto, maar het was het waard! Wat een mooie stad! Om te beginnen hebben we de auto weer op een P+R gezet en zijn we met de bus naar de binnenstad gegaan. Hier hebben we langs de Salzach gewandeld en al snel kwamen we het geboortehuis van Mozart tegen. Uiteraard hebben we hier een foto van gemaakt en liepen we zo een winkelstraat in. Op zoek naar een Informatiepunt om een kaart te bemachtigen van de stad. Het was even zoeken maar we hebben het gevonden. Toen stonden we op het Domplein en hebben we gelijk de Dom bezocht. Vanuit daar zagen we de Festung bezocht. Deze ligt boven op een berg. Je kon kiezen, lopen naar boven of met een treintje, wij kozen voor het treintje. Binnen 1 minuut was je boven. Wat een fantastisch uitzicht over de stad heb je daar! We kregen een rondleiding in een museum waar je met een soort "telefoon" constant werd verteld wat er vroeger gebeurde. Eenmaal helemaal boven had je weer een fantastisch uitzicht over de stad! Hier uiteraard een paar foto's gemaakt en dan weer richting beneden. Na de rondleiding hebben we wat gegeten op het pleintje, en zijn we nog meer musea gaan bezoeken. die zaten immers toch in de prijs inbegrepen. Toen weer terug naar beneden en op naar de Mirabellgarten. Hier is vroeger een stukje van Do-Re-Mi opgenomen uit de Sound of Music. Zo is er het rozenlaantje, helaas waren er geen rozen. Ook in de tuin dat voor het Paleis ligt zijn kleine stukjes van de film opgenomen. Dit was zeker leuk om een keer te zien en door de tuin heen te wandelen.
Na een lange wandeling hebben we nog even door de winkelstraat gelopen en hebben we nog wat gedronken. Ik ben nog op zoek gegaan naar een beertje van Oostenrijk voor mijn verzameling, want die had ik nog niet, en heb deze gevonden.
En toen moesten we nog eten. Richting de auto en in de auto terug naar Tsjechië. We hebben heerlijk aan het Lipnomeer gegeten in een restaurantje. Heerlijk! Terug in het huisje foto's overgezet en heerlijk nagenieten van een dagje Salzburg.